De strategie van een sportman

Opportunity Management: SPORTSMAN

Als fanatiek sporter train ik dagelijks. Omdat het lekker is en om in de flow te blijven. Om prestaties te verbeteren en wedstrijden te winnen. Hiervoor bedien ik me van verschillende middelen en omring ik me met specialisten om het optimale resultaat te halen. Het grondig analyseren van de uitdaging en de concurrent, is medebepalend voor het ontwikkelen van een winnende strategie. Waar liggen de beste kansen en hoe kan ik die pakken?

 

Het consistent werken aan de business om een opdracht te scoren, lijkt hier veel op. Ik gebruik hiervoor het programma SPORTSMAN van Motion5. Deze tool voor ‘Opportunity Management’ helpt je leads binnen te halen door gestructureerd te werken op basis van de juiste vragen en feiten. Waar liggen tegenwoordig de kansen? En hoe kom je erachter of je ze moet pakken of laten gaan? Elke klant of opdracht is ooit begonnen als een kans. Maar als dit de spreekwoordelijke speld in de hooiberg is, in het speelveld van complexe sales, dan is een benadering om meer te winnen essentieel.

 

Afhankelijk van je dominante waardestrategie, kan je op zoek gaan naar kansen en klanten. Doe je dit met: je unieke product, je optimale proces of je kennis van je prospect?

En hoe doe je dit? Iedereen in je organisatie is toch eigenlijk verantwoordelijk voor commerciële kansen?

Als de behoefte van de klant het uitgangspunt is, dan kan je dat overal vinden. Iedereen met direct of indirect klantcontact krijgt zo waardevolle signalen, om te delen met collega’s en de dienstverlening te verbeteren. Het is een teken van Commercial Excellence om hier pro-actief mee om te gaan.

 

In het koopproces vindt van alles plaats. Van open staan voor alle mogelijkheden, divergerend en creatief, naar een selectie, convergent en formeel. Meestal weet een klant al wat ze wil, voordat ze een verkoper hebben gesproken.

 

Waarom Opportunity management met SPORTSMAN?

Onder andere voor de volgende 3 redenen:

1. Verkoopkansen vormen de basis van het winnen, behouden en vergroten van bestaande en nieuwe klanten. Ze zijn de sleutel in het behalen van korte en lange termijn omzetdoelen.

 

2. Omdat het verkoopproces voortdurend complexer wordt.

 

3. Het ontwikkelen van kansen kost veel tijd en energie, dus ze moeten worden gekwalificeerd en gevalideerd en uitgewerkt in de meest efficiënte wijze:

  • Om kosten te besparen
  • Om klantbehoeften te leren kennen
  • Om meer aanbevelingen te krijgen als de klantenkring groeit

Hoe ga jij om met kansen? Wat is jouw winnende strategie?

Wil je meer informatie over SPORTSMAN en de andere Commercial Excellence programma's van Motion5? Dan hoor ik het graag! We bieden resultaatgerichte programma's aan op het gebied van cultuur- en gedragsverandering.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0